Tot ce trebuie să ştii despre TVA la încasare

Reactualizat pe 2 August, 2020 | Publicat pe 6 April, 2014

Vreau să îţi simplific un pic Sistemul TVA la încasare. A făcut foarte multă vâlvă de când a apărut şi multă lume nu este sigură pe aplicarea lui corectă nici acum. Oricum, să fiu sinceră, avem noroc cu programele de contabilitate din ziua de astăzi, care ne simplifică foarte mult munca de contabili. Trebuie, numai, să îţi configurezi programul de contabilitate corect şi restul face el.

Odată cu Ordonanţa 111/2013 care a fost aprobată în Monitorul Oficial în 19 decembrie 2013 aplicarea Sistemului TVA la încasare (STVAI) este opţională cu condiţia să nu depaşeşti cifra de afaceri de 2250000 lei.

Persoana care optează pentru aplicarea sistemului trebuie să îl aplice până la sfârşitul anului în care a optat, cu excepţia situaţiei în care în cursul acelui an a depăşit cifra de afaceri de 2250000 lei.

Declaraţia pentru STVAI este 097, pe baza ei se notifică intrarea în sistem şi ieşirea din sistem. Declaratia 097 se depune între 1 şi 25 ale lunii.

Operarea declaraţiei 097 se face cu perioada fiscală următoare:

– dacă avem perioada fiscală LUNA – notificarea pentru ieşirea din sistem, Declaratia 097, se depune până pe 25 ianuarie 2014 dar numai din 1 februarie 2014 va aplica regulile generale de TVA, adică nu va mai fi la TVA la încasare.
– dacă avem perioada fiscală TRIMESTRUL – notificarea pentru ieşirea din sistem, Declaratia 097, se depune oricând din 1 ianuarie 2014 până în 25 martie 2014 dar firma ca aplica sistemul TVA la încasare până la 31 martie 2014 şi numai începând cu 1 aprilie 2014 va aplica regulile generale de TVA. (Am dat datele pentru începutul anului pentru a fi mai uşor de înţeles.)

Ce se întâmplă cu TVA deductibil (contul 4426)?

Caz 1: aplică sistemul în 2013 şi îl continuă în 2014 => se deduce TVA aferent plăţii, celălalt rămâne în 4428.TP până la data plăţii.

Caz 2: aplică sistemul în 2013 şi renunţă la el în 2014, aici avem două subcazuri:
a) pentru facturile primite în sistem => TVA achitat când a fost în sistem se va deduce la luna în care a fost în sistem iar TVA achitat ulterior ieşirii din sistem se va deduce la data plăţii;
Deci pentru orice factură primită până la data ieşirii, TVA se deduce la data plăţii facturii respective, indiferent că plata se face înainte sau după ieşirea din sistem.
b) pentru facturile primite după ieşirea din sistem => TVA se deduce la data facturii indiferent cât şi când plăteşte acele facturi.

Ce se întâmplă cu TVA colectat (contul 4427)?

Caz 1: aplică sistemul în 2013 şi îl continuă în 2014 => se colectează TVA aferent încasării, celălalt rămâne în 4428.TI până la data încasării.

Caz 2: aplică sistemul în 2013 şi renunţă la el în 2014:
a) pentru orice factură emisă până la data ieşirii se colectează TVA numai la data încasării facturii respective indiferent că încasare se face înainte sau după ieşirea din sistem;
b) pentru facturile emise după data ieşirii din sistem se colectează TVA la data facturii.

Concluzie:

A. Pentru cei ce nu mai aplică sistemul:
– pentru achiziţii (indiferent dacă furnizorul aplică sistemul sau nu) – se deduce TVA la data facturării indiferent de data plăţii;
– pentru livrări – se colectează TVA la data facturii indiferent de data încasării.

B. Pentru cei ce aplică sistemul:
– pentru achiziţii – TVA se deduce la data plăţii;
– pentru livrări – TVA se colectează la data încasării.

Trebuie să observaţi că sunt avantajaţi de aplicarea Sistemului TVA la încasare, societăţile care au termene contractuale mari în încasarea facturilor emise.

Ok, sper că aţi rămas cu ceva. 🙂

Distribuie

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *