Ne apropiem cu pasii repezi de data de 26 mai, data la care toate PFA-urile si II-urile trebuie sa depuna declaratia 200 “Declaratie privind veniturile realizate”. Eu asemuiesc aceasta declaratie in importanta, si nu cred ca gresesc, cu bilantul la societatile comerciale.
Cine depune Declaratia 200?
Declaratia 200 o depune persoanele fizice care au obtinut in Romania venituri din:
- activitati independente -cu exceptia celor impuse la norma de venit pentru care s-au efectuat plati anticipate;
- cedarea folosintei bunurilor (inchirieri)
Observatie: in cazul contractelor de inchiriere in lei, nu se depune D200, numai in urmatoarele situatii:
– Declaratia 220 a fost depusa in decembrie si nu s-au stabilit plati anticipate;
– In situatia in care intervin modificari a clauzelor contractuale, cu exceptia rezilierii.
- din castiguri realizate din transferul titlurilor de valoare, altele decat parti sociale si valori mobiliare;
- din castiguri realizate din vanzarea-cumpararea de valuta la termen, pe baza de contract.
Care este scopul depunerii Declaratiei 200?
Se depune in scopul stabilirii de organul fiscal al impozitului anual si a diferentelor de platit sau restituit.
Se mai depune si in scopul sponsorizarii de persoanele fizice a unei entitati nonprofit si/sau restituirii cheltuielilor cu bursele private. Aici vorbim de o cota de 2% din impozitul anual.
Cine nu trebuie sa depuna Declaratia 200?
Nu au obligatia depunerii declaratiei:
- persoanele fizice pentru care impozitul este de tip final;
- persoanele fizice care au realizat in anul de raportare venituri din activitati independente care au fost impozitate la norma de venit. Cu exceptia persoanelor care au depus Declaratia 220 in luna decembrie si pentru care nu s-au stabilit plati anticipate;
Cum se completeaza Declaratia 200?
Declaratia se completeaza pentru fiecare sursa de realizare a venitului, categorie de venit, prin completarea unei anexe pentru fiecare categorie de venit.
In Declaratia 200, pe partea de venit/castig net anual, in partea de jos a primei pagini din declaratie, avem mai multe rubrici: venit brut, cheltuieli deductibile, venit net si pierdere fiscala.
- In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri deteriminate in sistem real, adica pe baza datelor din contabilitate
1. Venit brut -se inscrie suma veniturilor totale incasate in anul de raportare, atat din activitatea de baza cat si din activitati adiacente.
Va rog sa observati ca am subliniat incasate. In venitul brut nu intra facturile emise dar neincasate.
Am subliniat si incasate in anul de raportare. Daca aveti o incasare aferenta anului trecut, aceasta suma este venit neimpozabil. La fel si cu cheltuielile, daca aveti o cheltuiala platita anul trecut, cazul nostru 2012, o tratati ca si cheltuiala nedeductibila.
2. Cheltuieli deductibile -se inscrie suma reprezentand cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri.
Cu conditia sa corespunda unor cheltuieli efective, sa aiba la baza un document justificativ, sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului in care au fost platite. Aici intra si contributiile sociale obligatorii platite, adica sanatatea si pensia pe PFA sau II.
3. Venit net anual -se inscrie diferenta dintre punctul 1 si 2, respectiv diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile. Se trece suma numai daca suntem pe plus, adica venitul este mai mare decat cheltuielile.
4. Pierdere fiscala anuala/Pierdere neta -se inscrie diferenta dintre cheltuielile deductibile si venitul brut. Se trece suma numai daca cheltuielile sunt mai mari decat veniturile.
- In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri determinate pe baza de norma de venit.
Se completeaza Declaratia 200 numai la partea de Venit net anual. La venit net anual se trece valoarea normei de venit comunicata de ANAF.
Cum si cu ce verifici Declaratia 200?
Declaratia 200 se verifica cu Registrul de incasari si plati pentru intreg anul de raportare, cazul nostru 2013.
- Corelatii de respectat:
1. Total incasat in banca + total incasat in numerar = totalul veniturilor impozabile + venituri neimpozabile.
2. Total plati banca + total plati numerar = total cheltuieli deductibile + cheltuieli de protocol + cheltuielile deductibile plafonat + cheltuielile nedeductibile.
- Cum determini valoarea care trebuie sa o treci in rubricile declaratiei?
Cheltuielile deductibile sunt formate din rubrica cheltuielile deductibile + cheltuielile de protocol + 50% din cheltuielile deductibile plafonat (aici intra cele pentru combustibil, reparatii autor, piese auto, etc)
Venitul impozabil este cel din rubrica de venit impozabil.
Baza impozabila este diferenta dintre cheltuielile deductibile si veniturile impozabile.
Impozitul este 16% din baza impozabila.
Cum faci calculul pentru Declaratia 200 in Saga?
Pentru calcul mergi la Operatii -Declaratii/Inchidere an – Inchidere an.
Spor la treaba!
0 Comentarii