Astazi vreau sa analizam o sponsorizare sau donatie din punct de vedere contabil si fiscal.

Monografie contabila – analiza din punct de vedere contabil

Exemplu: Atelier Contabilitate SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, platitoare de impozit pe profit a realizat in anul 2014 o cifra de afaceri de 300.000 lei. Societatea efectueaza o sponsorizare in favoarea unei gradinite sub forma de bancute. Costul de achizite a bancutelor este de 2.000 lei, plus TVA.

– achizitie bunuri in baza facturii
%=401     2480
303         2000
4426         480

– acordare sponsorizare in baza contractului de sponsorizare
6582=303    2000

Aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit dar reduce impozitul pe profit anual, in procent de 3 la mie din CA, fara a depasii 20% din impozitul pe profit anual.

– colectare TVA pentru depasire plafon in baza autofacturii
(2000 – 900)*24% = 264
900 = 300.000 CA * 3 la mie

635=4427   264

Aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, pentru ca nu este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile.

Legislatie – analiza din punct de vedere fiscal

O entitate are dreptul sa efectueze sponsorizare catre entitati cu caracter social: ONG-uri, scoli, spitale, camine de batrani, etc. Conform Legii 32/1994 este obligatorie existenta contractului de sponsorizare incheiat intre parti.

Din punct de vedere al TVA, se poate deduce TVA-ul de la achizitie, numai daca valoarea sponsorizarii se incadreaza in procentul de 3 la mie din cifra de afaceri – calculata conform Art. 128, alin. 8, lit. f, NM alin. 10, lit. b. Concret este vorba despre sumele din Jurnalele de vanzari sau rd.17 minus rd.5 din Declaratia 300, generate pentru intreg anul. Pentru diferenta se colecteaza TVA, prin emiterea autofacturii. Suma rezultata se include in D300 depus pentru ultima perioada fiscala (luna sau trimestru) din an.
Obligatia colectarii TVA apare pentru donatia/sponsorizarea in bunuri si nu in bani.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala cu sponsorizarea este cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit, insa reduce impozitul pe profit anual, in procent de 3 la mie din cifra de afaceri, fara a depasii 20% din impozitul pe profit anual – Art. 21, alin.4, lit. p. Reducerea de impozit se reflecta in D101 aferenta anului, depunsa pana in data de 25.03.N+1.
Cifra de afaceri din punct de vedere al impozitului pe profit, cuprinde veniturile din vanzarea de bunuri si prestarea de servicii din care se scad reducerile comerciale acordate si se adauga subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri – NM pct. 49 indice 1, lit. a.
Suma integrala a sponsorizarii poate fi dedusa integral timp de 7 ani conscutivi.

Daca firma este platitoare de impozit pe venit – microintreprindere, fiscal nu se deduce nimic din impozitul pe venit datorat.

Contractele de bursa privata sunt asimilate tot unei sponsorizarii, conform Legii 376/2004.

 

 Concluzii:

1. Trebuie sa avem la baza raportul juridic – contractul de sponsorizare.
2. Avem doua conditii de indeplinit pentru sponsorizarea la persoanele juridice – minim dintre: 3 la mie din Cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat.
Societatea poate face sponsorizare pentru cat doreste, dar deductibil fiscal va fi limita minima dintre cele doua conditii.
3. Pentru sponsorizarea in bunuri (nu in numerar) apare obligatia colectarii TVA a celui care face sponsorizarea. Si aici avem un plafon neimpozabil – 3 la mie din Cifra de afaceri. Pentru diferenta se colecteaza TVA.

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *