În articolul de față, mi-am propus să analizez informațiile necesare pentru contabilitatea unui SRL-D. Nu voi trata aspecte referitoare la obținerea și contabilitatea ajutorului nerambursabil.

Informații preliminare

– SRL-D poate fi înființat doar de persoanele fizice care NU au fost/sunt asociați și/sau administratori în SRL, SA. Se poate înființa SRL-D de persoanele fizice care au avut/au PFA, II, AF.

– Pentru înființarea unui SRL-D nu se plătesc taxele la registrul comerțului, însă depunerea capitalului social este obligatorie. Taxele la registru comerțului se vor plăti la expirarea termenului de 3 ani, când trebuie schimbată sintagma SRL-D în SRL. Așadar, în ceea ce privește taxele ORC, avem doar o amânare la plată.

Avantajele unui SRL-D sunt ajutorul de stat de maxim 10.000 euro, credit garantat 80% de până la 100.000 euro și scutirea de la plata pensiei de către angajator pentru până la 4 angajați.

Solicitarea finanțării NU este obligatorie.

Obligații SRL-D:

  • anunțarea înființări către OTIMMC în 30 de zile de la înființare,
  • depunerea situațiilor financiare semestriale și anuale, precum și un raport semestrial de progres,
  • reinvestirea a 50% din profit.

Respectarea acestor condiții este obligatorie atât pentru SRL-D cu finanțare, cât și pentru SRL-D fără finanțare. În plus dacă SRL-D beneficiază de finanțare, trebuie să aibă minim 2 angajați pe perioadă nedeterminată.

– La înființarea firmei se pot alege doar 5 grupe de coduri CAEN a 3 cifre.
În cele 5 grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiecte de activitate ale societăţii următoarele: intermedieri financiare şi asigurări, tranzacţii imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, precum şi activităţile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat.

– Ajutorul financiar nerambursabil de 10.000 euro reprezintă o contribuție de 50% din partea statului român. Cealaltă parte de 50% poate fi acoperită din credit, venituri din afacere, economii personale.

Statutul de SRL-D se pierde la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la înființare. În termen de 45 de zile lucrătoare, de la data de 31 decembrie a anului în care se împlinesc 3 ani de la înființare, se procedează la schimbarea denumirii din SRL-D în SRL. La aceasta dată se plătesc taxe la registru comerțului.

– Când se mai poate pierde calitatea de SRL-D?

  • la data când SRL-D-ul încetează voluntar sau când este declanșată procedura de insolvenței;
  • la împlinirea a 45 de zile lucrătoare de la data scadenței unei obligații fiscale neîndeplinite;
  • la data depunerii situației financiare semestriale sau anuale, dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins 500.000 euro.

Important! Dacă se pierde calitatea de SRL-D înainte de expirarea celor 3 ani de la înființare, taxele ORC trebuie achitate retro.

Informații pentru contabilitatea unui SRL-D care nu beneficiază de ajutor nerambursabil

1. Scutirea CAS angajator se acordă pentru până la 4 angajați, fie că sunt cu norma întreagă sau parțială. Condiția este ca fiecare angajat să aibă contract de muncă pe perioada nedeterminată și salariul brut, pe fiecare angajat în parte, să nu depășească salariul mediu brut pe economie pe anul anterior. La 2016, salariul mediu brut pe economie, este de 2.681 lei.

Care este monografia contabilă pentru această scutire?

Dacă lucrați în programul SAGA, din ecranul salariați, puneți la CAS angajator FĂRĂ. În acest fel declarația 112 va fi generată corect. Programul nu va face nota contabilă.
Dacă luați în calcul pierderea calității de SRL-D înainte de expirarea celor 3 ani (vezi situațiile când aceasta facilitate se poate pierde), puteți să calculați manual cât ar datora firma pe CAS angajator și să faceți următoarele note direct în articole contabile:
6451 = 4311
4311 = 7415
Acest venit, 7415, nu intră la calculul impozitului micro.

2. Reinvestirea profitului (dacă avem profit :P)

Notele pentru înregistrarea profitului reinvestit sunt următoarele:

În anul N-1 (2016):
129 = 1061 suma pentru rezerva legală
129 = 1068 50% pentru profitul reinvestit

În anul N (2017):
121 = 129 suma pentru rezerva legală
121 = 129 analitic pentru investiții, cu suma de 50% din profitul reinvestit
21xx = 404 suma reinvestită

3. Anual și/sau semestrial, depuneți bilanțul la OTIMMC, împreună cu recipisa de depunere.


Baza legală: OUG 6/2011 și HG 96/2011

6 Comentarii

  1. Oana Avram

    Pentru scutirea de la CAS unitate trebuie sa fie angajati minim 2 salariati, sau se poate acorda si in cazul unui singur salariat? Multumesc.

    Răspuns
  2. Mari

    Srl d infiintat in aug 2015.
    Acum la 31 dec anul asta imi pierd calitatea? Sau la anu?

    Răspuns
    • diana

      Pentru un SRL-D infiintat in august 2015 se pierde calitatea la 31 decembrie 2018.

      Răspuns
    • Tutuianu Vasile

      pentru un SRL înfiintat la 18 ianuarie 2016 la ce data nu mai poate functiona?

      Răspuns
  3. Flori

    Buna ziua! Care sunt pasii pentru a angaja pe cineva intr-un SRL-D ? Ce demersuri trebuie sa urmez si ce acte am nevoie?

    Răspuns
  4. Neacsu Laurentiu

    Întrebare: Am un SRL-D și Contabila mea a scos tot profitul (2016 și 2017) la care am plătit dividende.
    Eu am ca obiect de activitate : servicii fotografice.
    Am avut profit aproximativ 100.000 lei, e absurd sa cumpăr aparatura de 50.000 lei.
    In cazul unui control ce ma pot pune sa fac ?

    Răspuns

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *