In 24 februarie 2015 a fost aprobat OMFP 170/2015, noua lege de căpătâi a contabilitatii in partida simpla. Aceasta intra in vigoare din 1 martie 2015. Prin aceasta lege se abroga vechiul OMFP 1040/2004.
Am analizat intr-un post anterior proiectul de lege privind contabilitatea in partida simpla ”Organizarea contabilitatii in partida simpla incepand cu 2015”
In articolul de fata, ne propunem sa analizam numai noutatile in ceea ce priveste organizarea contabilitatii in partida simpla.
Contabilitate in partida simpla sau contabilitate in partida dubla – obtiune
Incepand cu 1 martie 2015 se poate alege de catre contribuabil modul de organizare a contabilitatii. Cu exceptia entitatilor care prin legi speciale au obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla.
Inca nu a aparut formularul prin care se poate face obtiunea, dar trebuie sa stii ca numai persoanele fizice care se infiinteaza dupa 1 martie 2015 pot opta si conduce contabilitatea in partida dubla incepand cu 2015. Restul entitatilor, depun obtiunea in 2015 si vor putea aplica contabilitatea in partida dubla incepand cu 1 ianuarie 2016.
Ce presupune contabilitatea in partida simpla?
1. Contabilitatea in partida simpla presupune completarea Registrului de incasari si plati si a Registrului inventar. Acestea nu se mai inregistreaza la Administratia Fiscala.
2. Venitul impozabil se determina in functie de incasari si plati si nu in functie de facturi emise sau primite.
3. Prespune completarea unui numar minimal de documente. Sunt obligatorii de completat cele 2 registre, iar folosirea altor documente este optionala. Cu exceptia facturii, care se completeaza conform art. 155 Codul Fiscal. (Nu mai este obligatoriu de intocmit NIR, Raport de gestiune, etc.).
4. Se face inventariere anual, dar nu neaparat la sfarsit de an.
Ce presupune contabilitatea in partida dubla?
1. Contabilitatea in partida dubla presupune conducerea contabilitatii dupa regulile stabilie in OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile aplicabile societatilor comerciale.
2. Contabilitatea se conduce pana la nivel de balanta, fara completarea si depunerea situatiilor financiare.
3. Atentie, chiar daca conduceti contabilitatea in partida dubla, venitul impozabil se determina tot in functie de incasari si plati. Nu se aplica contabilitatea de angajamente. Vezi art. 48 Codul Fiscal.
4. Entitatile care aplica contabilitatea in partida dubla, sunt obligate sa completeze Registru jurnal si Registru inventar.
Cum se face trecerea de la partida simpla la partida dubla?
Prin intermediul inventarieri se trec prin contul 455 elementele de activ si elementele de datorii. Contul 455 poate avea sold debitor sau creditor, in functie de diferenta dintre valoarea activelor si valoarea datoriilor. Nu se foloseste cont de capital social, pentru ca nu exista in aceasta situatie.
Ce sa alegi?
Depinde de afinitatile fiecaruia, dar eu personal, nu as trece la partida dubla pentru ca mi se pare o complicatie fara sens.
- Ma gandesc ce greu o sa fie la calculul venitului impozabil, pentru ca trebuie sa tin cont de incasari si plati. Nu am aici o contabilitate de angajamente.
- Mai ganditi-va cum ar arata o balanta la un PFA, II care are minus la registru de casa. De ce sa ma complic daca nu ma doare capul?
- De ce as trece la partida dubla, din moment ce nu mai sunt obligata sa intocmesc NIR, raport de gestiune, situatie de stocuri lunara? Fac o inventariere odata pe an, si am scapat de toate complicatiile.
Daca tu vezi vreun avantaj in a trece la contabilitatea in partida dubla, lasa un comentariu mai jos. Poate o sa ii ajuti pe altii.
Pai,
N-am gasit inca o definitie a partidei (simpla) ci doar explicatii privind utilizarea acesteia. Multi din cei ce utilizeaza partida simpla trebuie sa intocmeasca si Situatia elementelor de Activ si Pasiv (adica si furnizori, creditori, etc.). E mult mai complicat utilizand partida simpla!