Ce verificări lunare face un plătitor de TVA care este şi microîntreprindere?

Astăzi vreau să analizăm ce trebuie să verifici în fiecare lună, la o societate care este înregistrată în scopuri de TVA și este microîntreprindere.

  • TVA

În termen de 5 zile lucrătoare de la sfârșitul lunii trebuie să te interesezi dacă firma a avut achiziție intracomunitară de bunuri.

Pentru achiziția intracomunitară de bunuri societatea din Romania trebuie să fie înregistrată în ROI – Registrul operatorilor intracomunitari. Societatea română oferă furnizorului codul de TVA care apare valid pe VIES. Trebuie să fie înregistrat în VIES și furnizorul de la care cumpără.
Societatea romană este obligată să depună în termen de 5 zile lucrătoare de la sfârșitul lunii în care intervine exigibilitatea TVA, declarația 092 pentru a trece de la TVA trimestrial la TVA lunar.

Pentru a verifica o firmă dacă are cod valid VIES intră aici.

Trebuie să stii! Dacă în cursul anului următor NU se efectuează nici o AIC de bunuri, persoana impozabilă va reveni la trimestru ca perioadă fiscală și va trebui, în acest sens, să depună declarația 010, până la data de 25 ianuarie a celui de-al doilea an efectuării AIC de bunuri.

Atenţie! Dacă o societate este înregistrată în scopuri de TVA şi efectuează AIC de bunuri este obligată să îşi schimbe perioada fiscală la lună. În schimb, dacă efectuează AIC de servicii poate să rămână la TVA trimestrial.

  • Venituri totale

După fiecare închidere de lună trebuie să verifici veniturile totale, pentru că dacă depășesc 100.000 Euro la cursul Euro de la închiderea anului fiscal (4.5245 lei pentru anul 2016), firma este obligată să treacă de la microîntreprindere la impozit pe profit.

Pentru a lua veniturile totale corect mergi pe balanță și iei suma totală pe clasa 7 din care scazi variația stocurilor – contul 711.

Pentru a cunoaște ce intră în plafonul de 100.000 euro, trebuie să analizăm Art. 53 Codul Fiscal:

Adunați veniturile anuale înregistrate în 701,702,…708, scădeți reducerile înregistrate în 709, adăugați reducerile primite din 609, adăugați veniturile din 754, 758 (mai puțin cele din 758 ce reprezintă subvenții, restituiri sau anulări de dobânzi și/sau penalități de întârziere care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil sau despăgubiri de la societățile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii), adăugați 761,762,763,764, 766, 767 și 768 (mai puțin sumele din 768 prin care ați înregistrat diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial) și adăugați numai diferența favorabilă dintre 7651 și 6651, respectiv 768 și 668 (pentru diferențe de curs aferente creanțelor în lei decontate la un  curs valutar diferit de cel inițial).

Până în data de 15 a lunii următoare, se depune declarația 010 la care se atașează balanța pentru luna la care a depășit veniturile totale 100.000 Euro.

Societatea va fi plătitoare de impozit pe profit începând cu trimestrul la care a depășit.– vezi Art.52, alin. 1 NCF.

Calculul și plata impozitului pe profit, în acest caz, se efectuează luând în considerare veniturile și cheltuielile realizate începând cu trimestrul respectivAtenție! Nu se recalculează de la începutul anului, cum era până acum.

You May Also Like…

1 Comentariu

  1. Flori

    Buna ziua,

    Am omis la facturare sa trec „TVA la incasare”-in acest sens am notificat in scris clientul ca s-a omis acest lucru iar acesta vrea ca factura initiala sa fie stornata si emisa o alta factura.Va rog sa ma sfatuiti daca este corect cum am procedat eu sau cerinta clientului este cea corecta?

    Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *