Impozitul pe cladiri – ce trebuie sa stii din 2016?

Incepand de la 1 ianuarie 2016 se modifica modul de calcul si cotele privind impozitul pe cladiri, in mod special cele aflate in proprietatea persoanelor juridice.
Mai mult de atat, apare o noua departajare, legata de destinatia imobilului.

Cu toate ca nu avem norme metodologice pentru aplicarea viitorului cod fiscal, luati in seama urmatoarele aspecte:
1. Imobilele cu destinatie nerezidentiala se calculeaza cu aplicarea cotei de 0,2 – 1,3% (procentele vor fi definitivate de consiliile locale) fata de:
– valoarea de evaluare realizata in ultimii 5 ani pe baza unui raport al unui evaluator autorizat
– valoarea de achizitie, in cazul in care imobilul a fost achizitionat in ultimii 5 ani
– valoarea constructiei, in cazul in care constructia este mai noua de 5 ani
2. In cazul in care proprietarul persoana fizica nu dispune de o evaluare, cota de impunere va fi de 2% asupra valorii impozabile.
3. In cazul destinatiei mixte (partial locuinta si partial sediu de firma, pfa, punct de lucru etc.), impozitul se calculeaza proportional cu spatiul folosit (rezidential si nerezidential)
4. In cazul in care spatiul este folosit doar ca domiciliu fiscal (fara desfasurarea activitatii), impozitul se calculeaza ca pentru persoane fizice.
5. In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un sediu in care se desfasoara activitatea economica si cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se va calcula majorat.

Recomandari pentru persoanele fizice care au declarat sediu de firma sau PFA la domiciliul lor:
1. Verificati modul de desfasurare a activitatii (activitatea sa se desfasoare la terti)
2. Evitati decontarea cheltuielilor cu utilitatile in cazul de mai sus
3. Activitatea desfasurata la terti va fi taxata negativ in cazul in care intentionati sa inregistrati firma in scopuri de TVA.

Recomandari pentru persoanele fizice in ale caror imobile se desfasoara activitati economice:
1. Evaluarea imobilelor printr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, din 5 in 5 ani.
2. Atentie la imobilele cu destinatie mixta, in asa fel incat sa fie usor de determinat diferentierea dintre cele doua tipuri de folosinta rezidentiala si nerezidentiala (suprafata, numar de camera etc).
3. Depunerea unei declaratii in acest sens pana la 31 martie 2016.

Recomandari pentru persoane fizice proprietare de imobile, inchiriate catre persoane juridice ca sedii de firma cu desfasuararea activitatii:
1. Verificarea contractului de inchiriere si a clauzelor (daca este prevazuta o modificare de tarif independenta de vointa proprietarului) pentru a propune recuperarea aceste cheltuieli semnificative.
2. Obligatia achitarii si suportarii cheltuielii privind impozitul pe imobil este obligatia proprietarului.
3. Evaluarea imobilului in 5 in 5 ani.
4. Depunerea unei declaratii in acest sens pana la 31 martie 2016.

Recomandari pentru firmele care au sediul social sau punct de lucru in spatii inchiriate de la perosane fizice.
1. Asteptati-va majorarea chiriei cu aceasta diferenta de impozit (de aproape 25 de ori mai mare).
2. Solicitati copie dupa decizia de impunere aferenta anului 2015 pentru a verifica cresterea de impozit.
3. Recomandati proprietarului evaluarea imobilului.
4. Luati o decizie de eficientizare a costurilor abia dupa ce aveti toate datele privind costurile suplimentare.

Precizez inca o data ca nu au fost emise si publicate normele metodologice pentru noul Cod Fiscal.

Sursa: Ask for Accounting

impozitcladiri

You May Also Like…

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *